Reeds & Deeds, ZomerJazzFietsTour 2016, Schuur Hans, Feerwerd

CD-recensie Reeds & Deeds – Live at JazzCase – Jazzenzo

Reeds & Deeds – Live at JazzCase
bezetting: Frans Vermeerssen tenor- en sopraansaxofoon, Bo van de Graaf alt-, tenor en sopraansaxofoon, Alex Coke tenorsaxofoon, fluit en piccolo, Michiel Braam piano, Arjen Gorter contrabas, Makki van Engelen drums
opgenomen: 15 november 2018, live in ‘Dommelhof’, Neerpelt, België
uitgebracht: september 2019
label: El Negocito Records
aantal stukken: 9
tijdsduur: 66’38
website: www.elnegocitorecords.com
door: Cyriel Pluimakers

Multi-instrumentalist Roland Kirk (1935-1977) is een van de grote legendes uit de jazz: niet alleen was hij specialist in het tegelijkertijd bespelen van meerdere instrumenten, ook was hij een meer dan geduchte kracht tijdens jamsessies. Als tenorsaxofonist was hij bijna onverslaanbaar, getuige onder meer zijn optreden in januari 1974 in Carnegie Hall waarin hij collega George Adams alle hoeken van de zaal laat zien. Zijn eigen oeuvre is wisselend van kwaliteit maar met name zijn opnames voor het Mercury label hebben de tand des tijds prima doorstaan.

Genadeloos
Het getuigt van durf om een nieuwe impuls te geven aan deze bijzondere muziek. De ironie wil dat je drie blazers nodig hebt om in de buurt te komen van deze muzikale geweldenaar. Onder het motto ‘Reeds & Deeds’ – een van de meest bekende albums van Kirk – hebben Frans Vermeerssen, Bo van de Graaf en Alex Coke diverse Nederlandse en Belgische podia de afgelopen twee jaar aangedaan. Achter de vleugel vinden we toetsengigant Michiel Braam, die met contrabassist Arjen Gorter en drummer Makki van Engelen een onweerstaanbare ritmesectie vormt. Het repertoire is een mix van Kirk zijn Mercury, Verve en Atlantic opnames, de labels waarmee hij verbintenissen had gedurende zijn carrière. De arrangementen volgen in grote lijnen de originele versies, maar het speelplezier is er niet minder om. De thema’s bestaan vaak uit krachtig gespeelde akkoorden voor drie blazers met soms die typische hoge piccolo van Coke als extra accent. Pianist Braam is in topvorm en pakt de vleugel stevig aan: spannend is zijn intro op ‘Gifts and Messages’ en de drive die hij met zijn ritmetanden creëert op ‘Three for the Festival’ is bijna genadeloos. 

Canon
Prachtig is de fluitsolo van Coke op het liefdevolle ‘Steppin’ into Beauty’. In ‘The Haunted Melody’ raakt Vermeerssen de luisteraar diep in het hart met zijn gevoelige spel op sopraansaxofoon. 

Hoofdelement vormt natuurlijk de strijd tussen de tenorsaxofonisten die op diverse plekken opduikt, zoals in het hardbop-achtige ‘Silverization’, de oerkreet van ‘Inflated Tear’ en de afsluiter ‘Vertigo Ro’. Het knappe is dat pianist Braam tijdens dit laatste nummer nog een forse schep bovenop de tenor battle weet te doen. Wat een gigantische kracht kan die man genereren met zijn pianospel!

Het ensemble Reeds & Deeds is niet alleen een van de meest opwindende live gebeurtenissen van dit moment, maar hun ronduit indrukwekkende cd mag nu al tot de canon van de Nederlandse jazz gerekend worden: een album waar je niet omheen kunt.