25 oktober 2020

Het tweede concert van dit seizoen werd gegeven door het Mark Lotz Trio van meesterfluitist en avant gardist Mark Alban Lotz. Helaas vanwege de nieuwe coronamaatregelen weer voor een (weliswaar uitverkochte) zaal van 30 toeschouwers.

In 2018 ging Mark voor een aantal concerten en masterclasses naar Polen, waar hij en passant ook geheel geÏmproviseerd in één enkele sessie de cd The Wroclaw Sessions opnam met de jonge bassist Grzegorz Piasecki en drummer Wojciech Bulinski. Laat nou uitgerekend deze prachtige cd door het New York Jazz Record Magazine worden bestempeld als een van de beste jazz cd’s van 2019.

Dus alles in zich voor een prachtig live concert in Feerwerd, maar vanwege de coronacrisis zonder de Polen. Zij werden voor de gelegenheid vervangen door twee uitzonderlijke nieuwe jonge talenten in de Nederlandse jazz: bassist Glen Gaddum (toerde o.a. met Jose James, maar ook met Anouk) en drummer Jamie Peet, net door de vakpers uitgeroepen als beste jazzdrummer van de Benelux! Peet zou al eens eerder naar Feerwerd zijn gekomen met Jasper van ‘t Hoff, ware het niet dat hij toen vast zat in de Canadese sneeuw.

Het werd een geweldige greep, waarbij naast The Wroclaw Sessions ook werd geput uit ander werk dat de enorme veelzijdigheid van Lotz duidelijk onderstreepte. De interpretatie van The Wroclaw Sessions was verrassend door de geheel andere sound van de basgitaar van Gaddum in plaats van een contrabas. Even wennen, maar als een ware tovenaar op zijn instrument wist hij van het begin tot het eind te boeien, evenals Jamie Peet die naast zijn vaak verrassende ritmische ondersteuning in een paar geweldige solo’s liet horen waarom hij zijn prijs gekregen had.

Lotz excelleerde in alle nummers op zijn verschillende instrumenten en liet de veelzijdigheid van zijn instrument (soms letterlijk) spreken. Zijn solo’s zweefden soms verstillend door de ruimte en prachtig was een uitgesponnen Afrikaans getint nummer op een houten fluit uit Kenia, waarbij zijn grote liefde voor wereldmuziek ook volledig tot zijn recht kwam.

Een fantastisch concert door drie muzikale grootheden, dat vervolgens verder door het land trok. Helaas nog steeds onder de beperkingen van corona…

27 september 2020

Twee dagen na de première in het BIM-huis in Amsterdam opende de groep Ikarai met zangeres Sanne Rambags het vierde seizoen van Jazz in Feerwerd om daarna met hun concert, geënt op het boek Kafka on the Shore van Haruki Murakami, verder het land in te gaan, te beginnen met de Doelen in Rotterdam. Zowaar een mooie start dus!

Het concert was weer meer dan uitverkocht, met in totaal ongeveer 100 toeschouwers verdeeld over twee sessies. En terecht. Dit jonge gezelschap met een voor jazz tamelijk ongebruikelijke bezetting met veel strijkers gaf een prachtige meeslepende interpretatie van het boek, met een glansrol voor zangeres Sanne Rambags die ons trakteerde op de grote veelzijdigheid van haar stem. Van ingetogen scenes tot rauw croonend kattengejank en ogenschijnlijk met het grootste gemak. Ook Yana Pelser op altviool maakte veel indruk met haar solo’s.

Terecht merkte artistiek leider Camiel Jansen op dat je het boek niet gelezen hoefde te hebben om de sfeer vanuit de muziek te proeven en je zo, samen met de gesproken passages, door het verhaal mee te laten voeren. Niettemin is het lezen van Murakami’s boek meer dan de moeite waard, niet voor niets was hij dit jaar weer een van de gegadigden voor de Nobelprijs voor de literatuur. Helaas niet gekregen..

Voor wie er niet bij kon zijn: op 3 november is er weer een uitvoering van deze prachtige jazzopera in Grand Theater in Groningen.

En nu vanwege de corona maar hopen dat we straks eerst in oktober naar het Mark Lotz Trio in Feerwerd kunnen…

21 juni 2020

Na een onwezenlijke periode van thuisisolatie en culturele onthouding kon het weer door de gunstige ontwikkeling ten aanzien van het coronavirus en de versoepeling van de overheidsmaatregelen. Als een van de eerste jazzpodia in Nederland presenteerde Jazz in Feerwerd op 21 juni een live concert met Zilt, featuring Ian Cleaver & Jasper Blom. Het concert bestond uit twee 1.5 meter sessies voor 30 m/v publiek per sessie, dat voor deze gelegenheid van heinde en verre was gekomen. Dat er voor het concert veel belangstelling bestond bleek ook al uit de (verplichte) reserveringen: na 24 uur was de eerste sessie reeds uitverkocht en de tweede sessie niet lang daarna. Een derde sessie zou ook gekund hebben, maar helaas.. Wat bij Jasper Blom de opmerking ontlokte dat een positief effect van de coronacrisis en de 1,5 meter/30 bezoekers maatregel toch wel is dat er waarschijnlijk veel concerten uitverkocht zullen zijn, een ongekende luxe….

De sessies waren navenant spannend, met gedreven interpretaties van muziek van de nu al legendarische Misha Mengelberg door een op dreef zijnde tenorsaxofonist Jasper Blom, terzijde gestaan door een groep fenomenale uitgelaten jonge jazzhonden in de personen van trompettist Ian Cleaver, contrabassist Thomas Poll en drummer Wouter Kühne, die volledig de ruimte kregen om hun kwaliteiten te tonen. De solo’s van Ian Cleaver waren van ongekend niveau, overigens net als de intro’s van bassist Thomas Poll en een geweldige drumsolo van Wouter Kühne in ‘Blues after Piet’, terwijl beide laatste heren daarnaast ook een superstrakke ritmesectie vormden. Of het gretigheid was om weer te spelen of iets anders, de coronacrisis leek de muzikale kwaliteit van Zilt niet te hebben aangetast. We wachten met spanning op de eerste cd!

Ook voor de pers was dit memorabele concert niet onopgemerkt. Voor een recensie van Eddy Determeyer in Draai om je oren, klik HIER. Bart Hollebrandse schreef een recensie in Jazzflits (klik HIER).

Intussen is de programmering voor het volgend seizoen al weer voor een groot deel ingevuld met een gevarieerd aanbod aan topmuziek. Hopelijk gooit het coronavirus geen roet in het eten en kunnen we binnenkort weer ouderwets genieten, evenals van deze zomer.

1 maart 2020

Net voor de coronacrisis aan was er dan nog het concert van het Jasper van ’t Hof B.E. Trio. Bijna een jaar nadat Jasper helaas verstek moest laten gaan bij een duoconcert met Paul van Kemenade in Feerwerd (zie blog 17 april 2019) liep de kerk vol voor deze markante pianist en Boy Edgar Prijswinnaar 2018.

Zoals kon worden verwacht, werd het een meeslepend optreden met grote contrasten in en tussen de verschillende nummers, waarbij de veelzijdigheid en virtuositeit van een gedreven Van ’t Hof overduidelijk naar voren kwamen. Geluidstechnisch was het aanvankelijk even zoeken naar de juiste  balans tussen de elektronische effecten, synthesizer en (versterkte) piano. Met medewerking van Harry van Lier kwam dat gelukkig helemaal goed en werd duidelijk hoe mooi en geraffineerd dit alles muzikaal in elkaar greep, perfect ingevangen in een fraaie baspartij van Stefan Lievestro en het uitstekende slagwerk van Jimi Hueting als een goede vervanger van Jamie Peet.

Een bijzonder concert, dat in een toegift werd afgesloten met het mooie ‘Peace’ van Horace Silver, waarvan Van ’t Hof terecht opmerkte dat de wereld dit in deze dagen wel kan gebruiken.

Voor een recensie van Eddy Determeyer over dit concert in ‘Draai om je oren’, klik HIER.

Het volgende concert op 10 mei vindt voor de verandering plaats bij onze buren, in de kerk van Garnwerd. We hebben dan een optreden van Het Orgel Trio, met Steven Kamperman op klarinet, Dion Nijland op contrabas en Berry van Berkum op het net gerestaureerde kerkorgel van deze kerk. Zij spelen hun programma ‘Reflexions of Bird and Duke’, met improvisaties op de legendarische muziek van Charlie Parker en Duke Ellington. Dit concert wordt georganiseerd in samenwerking met de ZomerJazzFietsTour, die op de onnavolgbare wijze van Marcel Roelofs weer het programma van de nieuwe editie van de fietstour zal presenteren! Hopelijk in goede gezondheid van allen.

2 februari 2020

Files in Feerwerd en een rij bij de kassa tot op straat: over belangstelling niet te klagen. Het concert van het Belgische Trio Massot/Florizoone/Horbaczewski was uitverkocht en terecht!

In de overvolle kerk creëerde dit drietal een betoverende sfeer met hun unieke bezetting van tuba/euphonium/trombone, accordeon en cello. Het programma bestond uit nummers van de prachtige cd’s Cinema Novo en Balades Ephémères, sfeervolle en avontuurlijke improvisaties met een filmisch, hier en daar sterk melancholisch karakter, maar vooral met heel veel gevoel gespeeld.

Het concert begon en eindigde met het nummer L’acrobate van Michel Massot en wat zich daartussen afspeelde was een pure demonstratie van perfecte acrobatie van dit drietal op hun instrumenten, samengesmeed tot een hechte, wonderschone muziek.  Wat Michel Massot uit zijn tuba’s en trombone haalde, grensde zowel muzikaal als visueel aan het onwaarschijnlijke. Dit werd gecompleteerd door het onnavolgbare virtuoze en gevoelige spel van Tuur Florizoone op accordeon en Marine Horbaczewski op cello tot een onvergetelijk optreden, waarbij het talrijke publiek zich opnieuw niet onbetuigd liet. Of, zoals iemand opmerkte: absoluut een parel van een concert!

Het volgende concert op 1 maart a.s. hebben we opnieuw een parel, maar dan van de Nederlandse jazz. Dan komt pianist, toetsenist, elektronica pionier en Boy Edgar Prijs-winnaar Jasper van ’t Hof met zijn B.E. Trio een oude belofte inlossen. Dat staat garant voor muzikaal (en niet-verboden) vuurwerk, zorg dat je er bij bent!

15 december 2019

Op 15 december twee ras-improviseerders: Ernst Reijseger op cello en Harmen Fraanje op piano. Cello en piano is een combinatie die vrijwel uitsluitend gebruikt wordt in de klassieke muziek, maar die door dit duo een geheel nieuwe invulling krijgt. Soms neigend naar modern klassiek met een haast filmische inslag (beiden maken ook filmmuziek), dan weer naar jazz en soms naar wereldmuziek, maar immer met een geheel eigen karakter. Alles kwam aan bod, in een voornamelijk nieuw repertoire dat te zijner tijd ook op cd zal worden uitgebracht.

Ernst Reijseger draait al heel wat jaren mee en het is verbazingwekkend hoe vernieuwend zijn muziek steeds weer is. Nimmer clichématig, op het scherpst van de snede en feilloos gecombineerd met het virtuoze spel van duivelskunstenaar op de piano Harmen Fraanje. En dat in de prachtige akoestiek van het sfeervol verlichte Feerwerder kerkje, die veel enthousiasme ontlokte bij beide muzikanten. Opnieuw een hoogtepunt! Voor een recensie van Eddy Determeyer over dit prachtige concert klik HIER.

Tenslotte werd het jaar geweldig afgesloten met de toekenning van een tweejarige subsidie door het Fonds voor de Podiumkunsten. Opnieuw een mooie erkenning van ons podium en nog veel mooie muziek te gaan! Te beginnen op 2 februari 2020 met het illustere Belgische trio Massot (tuba, euphonium, trombone)/Florizoone (accordeon)/Horbaczewski (cello).

24 november 2019

Van Amsterdam via Feerwerd naar Peking voor de presentatie van hun nieuwste cd Graffiti Jazz: het kan gelukkig allemaal bij het Rembrandt Frerichs Trio. Gelukkig, want het werd een wonderschoon concert.

Het trio, met pianist Rembrandt Frerichs, Vinsent Planjer op slagwerk en de in Groningen wonende bassist Andrea Caruso in plaats van Tony Overwater, speelde met passie het graffiti-achtig gevarieerde repertoire van hun cd.

Het trio speelt graag dicht bij het publiek. Hierdoor ontstaat een interactie die je eigenlijk alleen meemaakt op kleine podia en vanmiddag door de opgebouwde spanning letterlijk leidde tot een adembenemend concert.

Naast gedreven ritmische nummers met hier en daar een Oosterse inslag en een onnavolgbare Vinsent Planjer op zijn unieke whisper kit, werden we verrast door een tweetal prachtige en ingetogen bewerkingen van klassiek werk van Brahms en Satie. De magische bewerking van Satie staat helaas niet op de cd, maar wist – nog tijdens het concert – een staande ovatie te ontlokken aan het dolenthousiaste publiek. Ook de bewerking van het meer aardse 50 Ways to Leave your Lover kon rekenen op een stormachtig applaus. Een gedenkwaardig concert, waar na afloop nog lang over gesproken werd.

27 oktober 2019

Voor 27 oktober was er een optreden gepland van Ghasem Batamuntu & Friends, een gelegenheidsband met de in Nederland woonachtige Californische sopraansaxofonist, percussionist, poëet en multimedia performer Ghasem Batamuntu. Tot teleurstelling van velen zegde Batamuntu om voor hem geldige redenen op het laatste moment af en namen de Friends, een kwartet bestaande uit Laurens Blinxma (bariton- en sopraansax), Timothy Banchet (piano), Joris Teepe (contrabas) en Steve Altenberg (drums) het concert voor hun rekening.

Dit kwartet deed het ontbreken van Batamuntu voor een enthousiast publiek al snel volledig vergeten en speelde een fantastisch concert. Dat was voor een belangrijk deel toe te schrijven aan het geweldige spel van saxofonist Laurens Blinxma. Met veel gevoel en af en toe virtuoos knallend op zijn baritonsax gaf hij een indrukwekkende interpretatie van een aantal bekende en ‘vergeten’ stukken van grootheden uit de 50’s en 60’s, zoals Wayne Shorter, Joe Henderson, Miles Davis, Bobby Hutcherson en Woody Shaw. Hij werd daarbij krachtig ondersteund door het nieuwe jonge pianotalent Timothy Banchet, contrabassist Joris Teepe, net even terug uit New York, en de Amerikaanse drummer Steve Altenberg, die de eveneens afwezige Owen Hart Jr. gloedvol verving. Bijzonder mooi was de ingetogen interpretatie op sopraansax van Ana Maria van Wayne Shorter, opgedragen aan zijn verongelukte vrouw.

Mooie middag en heerlijk om deze time switch weer eens te maken! Een prachtig begin van ons nieuwe seizoen, zeker omdat ons inmiddels het bericht heeft bereikt dat de concertserie van seizoen 2019-2020 wordt ondersteund door de Kunstraad Groningen! Op 24 november wordt deze serie voortgezet met een optreden van het onvolprezen Rembrandt Frerichs Trio.

19 mei 2019

Op 19 mei bouwden Jasper Blom, Sean Fasciani en Felix Schlarmann onder de naam WonderYears een prachtig feestje met aanstekelijke improvisaties op de legendarische muziek van Stevie Wonder, waaraan bovendien een heuse prijsvraag verbonden was over het raden van de meeste songs. Bijna was dit feestje overigens niet doorgegaan, omdat de heren via de tom-tom bijna in het Friese Ferwerd waren beland. What’s in a name….

Dankzij uitstekend improvisatiewerk was de prijsvraag niet triviaal, hoewel het feest der herkenning af en toe zeker ook zijn werk deed. Met zijn bekende volle, warme toon wist tenorsaxofonist Jasper Blom van het begin tot het eind te boeien met een wonderschoon spannend en boeiend muzikaal avontuur, gebracht met veel humor. Hij werd daarbij uitstekend ondersteund door de fantastische ritmesectie bestaande uit Sean Fasciani en Felix Schlarmann. Inmiddels is bekend geworden dat na Jasper van ‘t Hof ook deze Jasper onlangs de Buma Boy Edgar Prijs heeft gewonnen, waarvoor onze felicitaties!

Op dit laatste Jazz in Feerwerd concert voor de zomer, deze keer georganiseerd in samenwerking met de ZomerJazzFietsTour, werd door ZJFT-programmeur Marcel Roelofs het programma van de komende fietstour op 31 augustus gepresenteerd. Wederom een spannend programma (o.a. ook in het kerkje en in ‘Schuur Hans’ in Feerwerd!), waarbij dit jaar een aantal zeer gerenommeerde nationale en internationale slagwerkers centraal staan. Dus sla je slag en stap op 31 augustus op de fiets!

Jazz in Feerwerd start haar derde seizoen alweer op 27 oktober met een wervelend optreden van Ghasem Batamuntu & Friends, met Ghasem Batamunu (sopraansax en performance), Laurens Blinxma (saxofoons), Jasper Blokzijl (piano), Joris Teepe (contrabas) en Owen Hart Jr (drums). Graag tot dan!

7 april 2019

Op 7 april zou het 10e concert bij Jazz in Feerwerd gevierd worden met een optreden van twee jazztitanen: altsaxofonist en Boy Edgar Prijs winnaar Paul van Kemenade en de kersverse winnaar van deze prijs Jasper van ‘t Hof. Helaas was Jasper ziek en kon Paul gelukkig op tijd een waardige vervanger vinden: Stevko Busch.

Dit duo treedt regelmatig op en heeft een paar prachtige cd’s opgenomen: Contemplation en Dedication. Van deze cd’s werden verschillende nummers gespeeld, waaronder een paar prachtige bewerkingen van Russisch orthodoxe liederen van Alexander Glazounov en Sergei Tanejev, waaruit de liefde van beide muzikanten voor Rusland (beiden treden daar regelmatig op) en Russische muziek glorieus naar voren kwam. Momenten van spirituele ingetogenheid werden afgewisseld door momenten van grote passie en intensiteit, waarbij Van Kemenade en Busch elkaar in hun improvisatie perfect aanvoelden. Daarnaast was er ook ruimte voor de Zuid-Afrikaanse invloed die de muziek van met name Van Kemenade zo kenmerkt. Prachtig en ontroerend was de vertolking van The Mountain, waarmee dit onverwachte concert op een indrukwekkende manier werd afgesloten.

Inmiddels gaat het gelukkig weer goed met Jasper van ’t Hof en wordt er in het nieuwe seizoen mogelijk alsnog een concert met hem gepland. Vooralsnog kijken we eerst uit naar Jasper Blom, Sean Fasciani en Felix Schlarmann op 19 mei, met hun WonderYears project met composities geïnspireerd op Stevie Wonder. Dit concert wordt georganiseerd in samenwerking met de ZomerJazzFietsTour, die tijdens het concert haar programma voor 2019 zal ontvouwen. Genoeg reden voor weer een mooie jazzmiddag in Feerwerd!

3 maart 2019

Op 3 maart was er een optreden van het Quartzite 4tet, een groep van aanstormende talenten die tijdens hun tour door Nederland en sommige delen van Europa ook Feerwerd aandeed.

De band is genoemd naar een gesteente bestaande uit samengepakte zandkorrels. Duidelijk werd dat de zandkorrels van dit nog jonge kwartet nu al een rotsvaste formatie hebben gevormd, die gekarakteriseerd wordt door een grote samenhang en veelzijdigheid. Bij het kwartet neemt slagwerk, met Marko Jugovich op vibrafoon en Elvis Homan op drums, een belangrijke plaats in, maar ook Wietse Voermans op altsax (eerder in Feerwerd met SPOKEN + 1) en bassist Alessio Bruno lieten zich van hun beste kant horen met hun fraaie solo’s. Om in de beeldspraak te blijven: heftige zandstormen werden afgewisseld door ingetogen lyrische momenten, waarbij naast individuele klasse ook de hechtheid en het improvisatievermogen van de groep opvielen. Als mooi voorbeeld ontstond er tijdens het concert een volledig geïmproviseerd nieuw nummer, dat de titel kreeg van ‘Improvisation for Feerwerd’. Daarnaast werden nummers van de prachtige eerste cd ‘Recrystallization’ gespeeld. Opvallend was het aanstekelijke plezier en de gretigheid waarmee gespeeld werd. Hartverwarmend!

Dit concert was het eerste in een reeks van drie (voorjaars)concerten bij Jazz in Feerwerd die ook door de ZomerJazzFietsTour worden aangeboden aan hun ‘vrienden’, een prachtige vorm van samenwerking! Op 7 april hebben we als tweede concert in die reeks een concert met twee titanen van de Nederlandse jazz: Paul van Kemenade en de kersverse Boy Edgar prijswinnaar Jasper van ’t Hof! Hiermee vieren we ook dat dit alweer het tiende concert bij Jazz in Feerwerd is! Het laatste voorjaarsconcert wordt georganiseerd in samenwerking met de ZomerJazzFietsTour en is nog een verrassing.

27 januari 2019

Frans Vermeerssen blies het nieuwe jaar bij Jazz in Feerwerd op een geweldige manier in met zijn nieuwe trio. Hij pakte voor de pauze de altsax weer eens op om op een aantal prachtige nummers van Arthur Blythe en Ornette Coleman te improviseren. Hiermee liet de band gelijk horen wat het in huis heeft, prachtige melodielijnen die op fantastische wijze werden ingevuld. Na de pauze was het de beurt aan de tenorsax, waarbij voornamelijk eigen composities van Vermeerssen zelf werden gespeeld. Naast het geïnspireerde spel van Vermeerssen en bassist Dion Nijland viel ook het grote talent van slagwerker en ‘coming man’ Thomas Jaspers op, die met zijn geraffineerde spel overtuigend bewees zich net als zijn mede-bandleden op hoog niveau te kunnen bewegen. Hopelijk zullen we nog veel van dit trio horen!

In het kader van ‘jonge honden in de jazz’ hebben op 3 maart een concert van de succesvolle groep Quartzite 4tet op het programma. Verder informatie over dit concert staat elders op deze website. Komt allen!

28 oktober 2018

Op zondag 28 oktober een historisch concert van het Bert van Erk Quintet met de première van de door Van Erk gecomponeerde suite ‘70: Quintology’. Voor de  pauze werd zijn voorganger ’22: What’s New? 69 it’s Fine’ gespeeld, die vorig jaar voor het eerst werd uitgevoerd op de ZomerJazzFietsTour. In beide gevallen werd het weer talrijk opgekomen publiek verrast door een zeer geïnspireerd kwintet met een niet alledaagse samenstelling van altsaxofoon, accordeon, vibrafoon, contrabas en drums. Ze hadden er duidelijk zin in.

Na de met overtuiging gespeelde eerste suite, bleek ook ’70: Quintology’ een spannende compositie met prachtige melodielijnen. Ingetogen stukken zoals ‘Kalm’ – met een glansrol van de componist zelf en drie dagen later in een geheel andere bezetting met o.a. Michael Moore fraai uitgevoerd bij de Stichting Jazz in Groningen in de Martinus Brouwerij – werden afgewisseld door meer gedreven stukken zoals bijvoorbeeld ‘Demarrage’. Het idee voor dit laatste nummer ontstond achter de buis bij een demarrage van Tom Dumoulin tijdens de Tour de France. Ongetwijfeld zou de wielrenner nog harder gefietst hebben als hij toen dit stuk gehoord had. Opvallend was de excellerende rol van Gertie Bruin op accordeon, en dat terwijl hij vooraf bescheiden opmerkte niet echt zo’n jazzmuzikant te zijn…  Dit smaakt naar meer!

Hoewel Van Erk tevoren had aangekondigd dat er na de suite geen toegift zou zijn, wist het enthousiaste publiek hem na afloop overtuigend op andere gedachten te brengen. Opnieuw een memorabele middag!

Na de demarrage van Bert van Erk gaat Jazz in Feerwerd ‘surplace’ tot 27 januari in het nieuwe jaar. Dan speelt saxofonist Frans Vermeerssen met zijn trio, bestaande uit Frans Vermeerssen (saxofoons), Dion Nijland (bas) en Thomas Jaspers (drums).

30 september 2018

Zoals voorspeld, beleefde Jazz in Feerwerd op 30 september inderdaad die droomstart van haar tweede seizoen met een optreden van het trio Yuri Honing, Gulli Gudmundsson en Joost Lijbaart. Voor een volle zaal speelde het trio geïnspireerd een aantal bekende en minder bekende composities, waarbij zowel de compactheid van het trio als het indrukwekkende improvisatievermogen van de bandleden in volle glorie naar voren kwamen. Wonderschoon was de kenmerkende warme klankkleur waarmee Honing zijn composities speelde en waarmee hij terecht al jarenlang aan de internationale top staat. Een grote verrassing waren de aparte solonummers van Honing, Gudmundsson en Lijbaart, waarmee ze hun vakmanschap toonden en het publiek ademloos aan zich wisten te binden. Bekend is dat Yuri Honing met zijn Trio en Acoustic Quartet de hele wereld overgaat. ‘Vergeleken met de enorm lange reizen die vaak gemaakt worden voor een of meerdere concerten ligt Feerwerd heel dichtbij’, merkte Honing desgevraagd op. Wat ons betreft mag dat een reden zijn om nog eens vaker langs te komen…

Op 28 oktober hebben we weer een heel bijzonder concert bij Jazz in Feerwerd. We beleven dan de wereldpremière van de suite ’70: Quintology’, geschreven door de 70-jarige Groninger jazzicoon Bert van Erk en gespeeld door het Bert van Erk Quintet, bestaande uit Miguel Martinez (altsax), Gertie Bruin (accordeon), René van Astenrode (vibrafoon), Bert van Erk (contrabas) en Sebastian Demydczuk (drums).

Maar eerst nog even een bezoekje aan museum de Fundatie in Zwolle voor de speciale tentoonstelling van Yuri Honing en beeldend kunstenares Mariecke van der Linden, waarin muziek van het nieuwste (Edison-winnende) album ‘Goldbrun’ van het Yuri Honing Acoustic Quartet een belangrijke rol speelt.

21 mei 2018

Op die bekende mooie Pinksterdag, op een dag in mei, was het genieten met Spoken + 1, het Spoken Saxophone Quartet aangevuld met slagwerker Friso van Wijck. Het concert werd verrassend geopend, waarbij de muzikanten verstopt waren in alle mogelijke hoeken en gaten van de kerk, waarvan muzikaal op een prachtige manier gebruik gemaakt werd.  Hierna ontrolde zich een gevarieerd  en kleurrijk concert met nummers van de eerste cd van dit jonge gezelschap die binnenkort uitkomt (zeker gaan luisteren!).  De muziek werd voornamelijk gekenmerkt door een mengeling van jazz en (moderne) klassieke muziek met een prachtige klankkleur en een enorme dynamiek, waarbij gedreven en meer ingetogen stukken elkaar afwisselden. Prachtig was ook een mooi uitgevoerde bewerking van een fuga van Bach. Duidelijk werd waarom dit gezelschap onlangs een Keep an Eye Award won, we gaan ongetwijfeld meer van ze horen!

Dit concert was het laatste van een reeks aansprekende concerten in het eerste seizoen van Jazz in Feerwerd. Door het succes van deze concerten, niet in de laatste plaats ook door de niet aflatende steun van veel vrijwilligers, is besloten om dit initiatief een vervolg te geven. Voor na de zomer hebben we reeds drie concerten geprogrammeerd, met op zondagmiddag 30 september 2018 Yuri Honing (saxofoons), Gulli Gumundsson (bas) en Joost Lijbaart (drums), op zondagmiddag 28 oktober 2018 een band van Bert van Erk, bestaande uit Jan Schoemaker (altsax, fluit), Gertie Bruin (accordeon), Rene van Astenrode (vibrafoon), Bert van Erk (contrabas) en Sebastian Demydczuk (drums), en – na een pauze in november en december – op zondagmiddag 27 januari 2019 het Frans Vermeerssen Trio bestaande uit Frans Vermeerssen (saxofoons), Dion Nijland (bas) en Thomas Jaspers (drums).

Dus: blijf ons volgen via deze website of Facebook, of door u als belangstellende aan te melden elders op deze website.

8 april 2018

Op zondag 8 april werd een prachtige lentemiddag opgeluisterd door een fantastisch concert van Tineke Postma en Reinier Baas. Dit sympathieke en virtuoze duo vierde de ontluikende lente met een zeer origineel en inspirerend optreden, waarbij hun briljante samenspel met spannende en kleurrijke improvisaties het goed opgekomen publiek in de ban hield. Dat laatste gold vast ook voor de vogels buiten, die op stille momenten in de muziek door de geopende kerkramen hun solo’s toe leken te voegen. Mooier kun je het niet krijgen!

Op 21 mei hebben we al weer het laatste optreden in dit eerste seizoen van Jazz in Feerwerd. Dan komt het gloednieuwe en jonge Spoken Saxophone Quartet met o.a. Stephanie Francke uit Rotterdam met muziek van hun eerste cd die in december ook in het BIM huis gepresenteerd zal worden. Dit kwartet won onlangs een Keep an Eye Award. Laat u weer verrassen op deze mooie Pinksterdag!

25 februari 2018

Op een koude, maar zonnige wintermiddag vond op 25 februari in Feerwerd een hartverwarmend concert plaats door het Jörg Brinkmann Trio. Een primeur voor Jazz in Feerwerd was de nieuwe samenstelling van dit trio, waarbij Jörg Brinkmann (cello) en Dirk-Peter Kölsch (slagwerk) nu optreden met de Nederlandse pianist Jeroen van Vliet (zie foto’s), en hoe!

Balancerend tussen geïmproviseerde jazz en klassieke muziek wist dit trio constant te verrassen door afwisseling van lyrische, soms melancholisch aandoende fragmenten gedreven door de gestreken cello en een uiterst ingetogen piano, en spannende meer extroverte improvisaties, waarbij eveneens gebruik gemaakt werd van fraaie elektronische effecten. Hierop was het onalledaagse slagwerk van Dirk Peter Kölsch met gebruik van kinderspeelgoed en verschillende gebruiksvoorwerpen, zoals bijvoorbeeld een stempelmachine, een perfecte aanvulling en vaak een lust voor het oog. Naast oude composities van het vorige trio (waaronder het wonderschone September van de cd Ha!) en van Jeroen van Vliet beleefden we ook de wereldpremière van een aantal nieuwe stukken die in het najaar op cd zullen verschijnen.

Een gedenkwaardig concert dus. Het Jörg Brinkmann Trio is binnenkort ook te zien in Neerpelt, België en zal o.a. in oktober optreden op de Cello Biennale in het Bimhuis in Amsterdam. Hou ze in de gaten!

Wij kijken alweer uit naar het volgende concert in Feerwerd, op 8 april met Tineke Postma (altsax) en Reinier Baas (gitaar). Het is dan lente.

7 januari 2018

Op zondag 7 januari trad de plaatselijke fanfare ‘De Eendracht’ o.l.v. Harry van Lier – het oudste muziekgezelschap van Nederland en 202 jaar jong – op in het kerkje van Feerwerd, met als speciale gast een oude bekende, tenorsaxofonist Frans Vermeerssen. Hierbij werden naast een aantal fanfarestukken, enthousiast gespeeld door de Eendracht, ook een paar fraaie jazzcomposities van Vermeerssen en Van Lier gespeeld die oorspronkelijk geschreven zijn voor de Eendracht.

Op het programma stonden onder andere ‘Parade voor de Eendracht‘ (Vermeerssen) en het nummer Can’t you see  (Van Lier) waarop inmiddels verschillende jazzgrootheden, zoals Eric Vloeimans (samen met de Eendracht), Martin Fondse (met de Jazzfanfare) en nu ook Frans Vermeerssen op hebben gesoleerd,  zie foto’s.

Prachtig concert!

17 december 2017

De Jongens Driest deden afgelopen zondag in Feerwerd hun naam eer aan! In een opnieuw (vrijwel) volle kerk speelden Arno Bakker, Joop van der Linden en Janfie van Strien voor een zeer enthousiast publiek de sterren van de hemel – of anders gezegd, de kaarsen uit de kandelaars – met hun prachtige en virtuoze composities geïnspireerd door wereldmuziek uit de Balkan en verre omstreken, zie muziekfilmpje en foto’s.

Na een fantastisch optreden bij de plaatselijke 200-jarige fanfare De Eendracht vorig jaar, bleek opnieuw wat voor een geweldig orkest dit is! Joop van der Linden en Arno Bakker wonnen overigens twee dagen voor dit concert The Best Music Award op het internationale filmfestival van Planos met hun muziek voor de film Night of Brass van Anna van Keimpema. Van harte gefeliciteerd!  

Op zondag 25 februari in het nieuwe jaar is het volgende concert bij Jazz in Feerwerd met het Jörg Brinkmann Trio, bestaande uit Jörg Brinkmann (cello en o.a. ook bekend van Oliver’s Cinema met Erik Vloeimans en Tuur Florizone), Oliver Maas (piano) en Dirk-Peter Kölsch (drums). Wonderschoon en wederom niet te missen!

Andere reeds geplande concerten zijn Tineke Postma & Reinier Baas  (altsax en gitaar) op zondag 8 april en het Spoken Saxophone Quartet van Stephanie Francke op Tweede Pinksterdag, 21 mei. 

Voordat dit allemaal plaatsvindt, is er op zondagmiddag 7 januari om 15:00 uur in het kerkje van Feerwerd een winterconcert van onze eigen onvolprezen Eendracht o.l.v. Harry van Lier, met als special guest de bekende tenorsaxofonist Frans Vermeerssen. Zorgt dat je er bij bent!

12 november 2017

Het concert met Ben en Gideon van Gelder was een groot succes! Fantastische muziek en een geweldige sfeer in een meer dan uitverkochte kerk vol met (muziek)vrienden, zie foto’s! 

Een geweldig begin van Jazz in Feerwerd! We kijken uit naar De Jongens Driest op 17 december.